PiB PO – PiB voor het onderwijs

 
 
De afgelopen tien jaar zijn onderwijs en kinderopvang op meerdere manieren gaan samenwerken. Met als gemeenschappelijk doel het creëren van een doorgaande lijn van peuter- naar kleutergroepen. Zo is in het onderwijs de behoefte ontstaan om, net als bij de peutergroepen in de kinderopvang, ook in de kleutergroepen zicht en grip te krijgen op de pedagogische kwaliteit.

 

In het onderwijs ligt de focus vooral op basisvaardigheden, lezen en rekenen. De pedagogisch-didactische kwaliteit is uiteindelijk bepalend voor de mate waarin kinderen tot leren kunnen komen.

Met PiB-PO kijk je naar het aanbod aan kinderen in de onderbouw van het primair onderwijs door de bril van pedagogische kwaliteit.

Concreet kan je op basis van zelfevaluatie met PiB-PO gedetailleerde informatie verzamelen met betrekking tot het aanbod aan kinderen (OP1), zicht op de ontwikkeling en begeleiding (OP2), pedagogisch-didactisch handelen van de leerkracht (OP3), veiligheid (VS1) en het schoolklimaat (VS2).

PiB-PO is daarmee aanvullend op, en niet ter vervanging van, instrumenten om de onderwijskwaliteit in kaart te brengen.

Ga naar:

PiB-Onderwijs

Meer informatie
Lees meer over PiB-PO bij Lowys Porquin : https://expertisecentrumkinderopvang.nl/bibliotheek/blogs/16-24-deze-ikc-directeur-kwam-met-het-idee-voor-pib-onderwijs

Vanuit de praktijk komt de vraag of PiB ook in de onderbouw van het basisonderwijs gebruikt kan worden. De vraag komt met name van die locaties waar een structurele samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs is vormgegeven en praktijk is; de kindcentra, de IKC’s. Zie er meer over in onderstaande video.